Vnitřní komunikace firmy
- filozofie firmy
- základní myšlenkový materiál, který nastavuje konkrétní úkoly mezi majiteli, akcionáři, managamentem a celým týmem ve vztahu k požadovannému poslání firmy, vymezení aktivit a činností a požadované kvalitě celkového produktu
- kodex zaměstnance
- v obecné rovině formuluje co očekává zaměstnavatel od členů týmu a nastavuje etická pravidla
- vnitřní normy
- směrnice, pokyny – jasně formulují fungování uvnitř firmy
- vztahy podřízenosti a nadřízenosti, reporting
- velmi dobře zde pomůže ISO pokud jej firma chápe jako pomocníka a ne jen jako diplom na stěnu nebo marketingový nástroj
- pracovní manuály
- konkrétně a detailně popisují jednotlivé pracovní postupy v pracovních pozicích
- doplňují popisy pracovní činnosti
- systém porad, meetingů a jejich záznamu
- pravidelnost, jasnost, efektivnost jednání
- operativní – denně
- porada oddělení, úseku – týdně
- vedení – měsíčně
- další – monotématické porady – organizované k nějakému účelu či úkolu – mohou se účastnit speciálně sestavené týmy z různých úseků – projektové řízení
- motivační programy
- formulují krátkodobé i dlouhodobé úkoly s jasně stanovenými pravidly ocenění za splnění daného úkolu
- tok informací o úkolech a výsledcích práce
- tým musí vědět co jej čeká a jak postupně úkoly plní
- velmi se osvědčují neformální akce na kterých se věci hodnotí, vyhodnocují nejaktivnější členové týmu
- podnikový časovis
- informace o plnění úkolů např graficky na nástěnce, atd.
- motivační programy
Vnější komunikace firmy
- marketingová komunikace
- umísťuje produkt firmy na trh
- zabezpečuje jeho prodej
- individuální klient
- touroperátoři
- PCO profesionální firmy realizující produkty MICE / meeting, incentivní akce,konference/kongresy, výstavy /
- Corporate klientela, atd.
o Každý z těchto obchodních partnerů vyžaduje jinou formu komunikace a jiné kanály pro její realizaci
- propaguje firmu, značku, produkt a zabezpečuje její vliv na velikost části trhu, který bude uchopovat
- vliv elektronických medií – www, @
- rychlost a obsah či šíře informace, kterou si klient může získat sám, ihned
- neustále rostoucí podíl realizovaných obchodů prostřednictvím nových medií – @ bussines, případně direct sales bez prostředníků – v současnosti celosvětově je realizováno cca 8% rezervací přímo prostřednictvím internetu, před dvěma lety to bylo pouze 2%
o zde je nutné si uvědomit nutnost aktualizace sdělovaných informací
o důležité !!!!!! rozsah a uspořádání sdělovaných informací… zde rozhodně neplatí čím více tím lépe !!!! J
- komunikace za účelem image
- v praktických krocích realizuje hlavní body filozofie firmy
- budování postavení na trhu, zviditelnení
- různé formy využití
o placený PR článek
o efektivní využití akcí ve firmě
o pravidelná práce se žurnalisty – tiskové zprávy, pracovní snídaně
o poskytování informací o ekonomických výsledcích
o nepřetržitá komunikace se žurnalisty
o pozvání na významné akce firmy
- musí být kontinuální bez zásadních výkyvů
- podle velikosti firmy může být hlavní odpovědností ředitele nebo specializovaného útvaru PR
- zpětná vazba
- velmi důležitý moment, který koriguje tvorbu produktů firmy a jejich schopnost být obchodovatelná
- produkty firmy musíme speciálně u hotelů neustále měnit a přizpůsobovat názorům a nárokům klientů → pozor na stálé klienty, musí cítit, že se produkt vyvíjí a zlepšuje
- možné využít klientských anket či dotazníků pro hosty
- jiné dotazníky pro spokojenost corporate klientely při akcích MICE
- s majiteli, akcionáři
- musí být pravidelná, jasná
- parametry je nutné nastavit tak, aby tok informací byl efektivní a splňoval potřeby obou stran
Roman Vacho ©