Firemní komunikace 05 2005

Vnitřní komunikace firmy

  • filozofie firmy
    • základní myšlenkový materiál, který nastavuje konkrétní úkoly mezi majiteli, akcionáři, managamentem a celým týmem ve vztahu k požadovannému poslání firmy, vymezení aktivit a činností a požadované kvalitě celkového produktu
  • kodex zaměstnance
    • v obecné rovině formuluje co očekává zaměstnavatel od členů týmu a nastavuje etická pravidla
  • vnitřní normy
    • směrnice, pokyny – jasně formulují fungování uvnitř firmy
    • vztahy podřízenosti a nadřízenosti, reporting
    • velmi dobře zde pomůže ISO pokud jej firma chápe jako pomocníka a ne jen jako diplom na stěnu nebo marketingový nástroj
  • pracovní manuály
    • konkrétně a detailně popisují jednotlivé pracovní postupy v pracovních pozicích
    • doplňují popisy pracovní činnosti
  • systém porad, meetingů a jejich záznamu
    • pravidelnost, jasnost, efektivnost jednání
  • operativní – denně
  • porada oddělení, úseku – týdně
  • vedení – měsíčně
  • další – monotématické porady – organizované k nějakému účelu či úkolu – mohou se účastnit speciálně sestavené týmy z různých úseků – projektové řízení
    • motivační programy
      • formulují krátkodobé i dlouhodobé úkoly s jasně stanovenými pravidly ocenění za splnění daného úkolu
    • tok informací o úkolech a výsledcích práce
      • tým musí vědět co jej čeká a jak postupně úkoly plní
      • velmi se osvědčují neformální akce na kterých se věci hodnotí, vyhodnocují nejaktivnější členové týmu
      • podnikový časovis
      • informace o plnění úkolů např graficky na nástěnce, atd.

 

Vnější komunikace firmy

  • marketingová komunikace
    • umísťuje produkt firmy na trh
    • zabezpečuje jeho prodej
  • individuální klient
  • touroperátoři
  • PCO profesionální firmy realizující produkty MICE / meeting, incentivní akce,konference/kongresy, výstavy /
  • Corporate klientela, atd.

o   Každý z těchto obchodních partnerů vyžaduje jinou formu komunikace a jiné kanály pro její realizaci

  • propaguje firmu, značku, produkt a zabezpečuje její vliv na velikost části trhu, který bude uchopovat
  • vliv elektronických medií – www, @
  • rychlost a obsah či šíře informace, kterou si klient může získat sám, ihned
  • neustále rostoucí podíl realizovaných obchodů prostřednictvím nových medií – @ bussines, případně direct sales bez prostředníků – v současnosti celosvětově je realizováno cca 8% rezervací přímo prostřednictvím internetu, před dvěma lety to bylo pouze 2%

o   zde je nutné si uvědomit nutnost aktualizace sdělovaných informací

o   důležité !!!!!! rozsah a uspořádání sdělovaných informací… zde rozhodně neplatí čím více tím lépe !!!! J

  • komunikace za účelem image
    • v praktických krocích realizuje hlavní body filozofie firmy
    • budování postavení na trhu, zviditelnení
  • různé formy využití

o   placený PR článek

o   efektivní využití akcí ve firmě

o   pravidelná práce se žurnalisty – tiskové zprávy, pracovní snídaně

o   poskytování informací o ekonomických výsledcích

o   nepřetržitá komunikace se žurnalisty

o   pozvání na významné akce firmy

  • musí být kontinuální bez zásadních výkyvů
  • podle velikosti firmy může být hlavní odpovědností ředitele nebo specializovaného útvaru PR
  • zpětná vazba
    • velmi důležitý moment, který koriguje tvorbu produktů firmy a jejich schopnost být obchodovatelná
    • produkty firmy musíme speciálně u hotelů neustále měnit a přizpůsobovat názorům a nárokům klientů → pozor na stálé klienty, musí cítit, že se produkt vyvíjí a zlepšuje
  • možné využít klientských anket či dotazníků pro hosty
  • jiné dotazníky pro spokojenost corporate klientely při akcích MICE
  • s majiteli, akcionáři
    • musí být pravidelná, jasná
    • parametry je nutné nastavit tak, aby tok informací byl efektivní a splňoval potřeby obou stran

Roman Vacho ©